Gece Modu

Charlie’nin Çikolata Fabrikası adlı film 2005 yılında Tim Burton yönetmenliğinde çekildi. Filmlerinin mekan tasarımlarında harika işler çıkaran Tim Burton, bu filmde de harikalar yaratmış. Filmde birçok göndermeler, vurgular, dersler var. Bu noktaları irdelemek, filmi anlamak açısından faydalı olacaktır.

Giriş, çikolata fabrikasının işleyişinin anlatılmasıyla başlıyor. Film, devamında ana karakterimiz Charlie tanıtılıyor. Charlie tamamıyla sıradan bir çocuk. Dolayısıyla izleyici için sıcak bir karakter. Repliklere göre diğer çocuklardan ne daha zeki ne daha güçlü. Ufak şeylerle mutlu olabilen Charlie’nin hikayesi çok büyük sürprizlere gebe. Bu noktada film, klasikleşmiş masal anlatıları gibi bir hava veriyor. Filmin göndermelerine bakalım;

Yozlaşmak: filmin başından bitişine kadar hissedeceğimiz durum, yozlaşmadır. Çocukların kişilikleri ve ailenin çocuk yetiştirmesi konularını yozlaşmayla ilişkilendirilmiş. Dış etkenler sebebiyetinden dolayı özündeki iyiliklerden kopmuş insanlardan bahsedilir. Ebeveynlerin çocuklarını istedikleri gibi şekillendirebileceği bir hamur gibi görmesi veya çocuklarının birer yarış atı gibi başarıdan başarıya koşmaları istenmesi üzücüdür.

İnsani kötü özellikler: Aç gözlülük, kibir, hırs özellikleri üstünde duran film, fabrikaya gelen çocukların karakterlerini yansıtır. Büyük ödüle her biri sadece bu kötü özelliklerinin neticesiyle ulaşamazlar.

Umut ve şans: Charlie ailesi tarafından daima umuda tutunması telkin edilen bir çocuktur. Fabrikaya gidebileceğinin umudunu hep korumaya çalışır. Diğer çocuklar ise fabrikaya gitmeyi hak etmemişlerdir. Filmin vurgulamak istediği umut, şansın da yaver gitmesiyle olanaklı hale gelecektir.

Hayal gücü: Tim Burton yapımlı her film gibi bu filmde mekanlarıyla hayal gücümüze önemli katkılar sağlıyor. Filmin en önemli vurgusu, “hayal kur ve başar” olacaktır. Burada Willy Wonka’nın yeni tatlar keşfetmek için dünyayı dolaşması babasının duvarlarının içinde sıkışmaması onun hayallerine olan inancından gelmektedir.

Keşif: Tim Burton, hem esprili hem ustaca olan bu göndermesinde Stanley Kubrick’in 2001 yapımı Uzay Yolu Macerası adlı filminin açılış sahnesindeki maymun-insanın keşif anlarına (bkz. Stanley Kubrick ve Film Sanatı) dair sahneler bulunur. Keşif vurgusu ile; insan, umudunu ve hayallerini kaybetmeden yeni şeyler aramalı demek istenir.

Aile: Charlie’nin ailesi geçim sıkıntısı yaşayan sıradan ailelerden. Bu ailenin tek özelliği var: birbirlerine duydukları sevgi. Filmin güç aldığı en önemli husus tam da budur. Charlie’nin ailesi hariç, diğer bütün çocukların aileleri sorun barındırır. Willy Wonka karakterinin ailevi sorunu ise sevdiği şeylerin babası tarafından alıkonulmasıyla açıklanır. Filmin sonunda Wonka, Charlie’den bir tercih yapmasını ister. Charlie ya fabrikanın varisi olacaktır ya da ailesiyle yaşamaya devem edebilecektir. Ailesini seçen Charlie Wonka’ya ailenin önemini ve sevgiyi hatırlatır.

Burton, eleştirileriyle, dersleriyle seyircisine seslenmiştir. Filmin çocuk filmi özelliğini korurken aynı zamanda ders veriyor olması, modern masal örneğidir. Ayrıca filmin aile, komedi, macera türünde olmasıyla birlikte yetişkin bir izleyicinin filmde çocukların teker teker kaybolmasıyla oluşan gerginlik hissi çelişkili ve filmin çok yönlülüğünün göstergesidir. Görülür ki önemli olan çocuğunun istediğin gibi olması değildir. Önemli olan çocuğun kendi hayallerini gerçekleştirebilmesi için kendi olmasıdır.

CEVAP VER

Yorum girişi yapınız.
Adınızı girin