Gece Modu

Auguste Rodin bundan 139 sene önce yapımı 37 yıl sürecek; en az insan kadar kaotik o eserine ilk kez dokunmaya başladı:’La Porte de l’Enfer (Cehennem Kapıları)’. Bu kapı D’orsay müzesinden önce, orada yapılması düşünülen Paris Dekoratif Sanatlar Müzesi için sipariş edilmişti fakat müze hiç inşa edilmedi. Eser 200’e yakın figür içerir ve 6 metrelik anıtsal heykel grubu Rodin’in Üç Gölgeler, Düşünen Adam, Ugolino ve Çocukları, Öpücük, Fugit Amor gibi pek çok eserini barındırır. Rodin”in aldığı ilk büyük sipariş olan ve gerçekte hiçbir zaman bitiremediği ”Cehennemin kapıları” onun tüm sanat yaşamının özeti ve bir yazarın ünlü tanımıyla “yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü” gibidir.

Adını ve ilhamını Dante Alighieri‘nin İlahi Komedya adlı kitabının ilk bölümü olan  Inferno yani cehennem kısmından alır.

Dante’nin tasarladığı cehennem, inildikçe daralan, iç içe geçmiş
dokuz kattan oluşan ve her birinde farklı günah işlemiş olanların cezalandırıldığı bir çukurdur.

 

Charles Baudelaire’in (Les Fleurs Du Mal) Kötülük Çiçekleri’nden ilham alınan kısımları da vardır.
Kötülük Çiçekleri’ndeki
Ben güzelim, ey ölümlüler! taştan bir düşüm tıpkı,
Bağrımda bozulan ve çürüyen bugünden yarına,
Eşsiz bir sevda esini sağlasın diye ozana,
Öyle bir sevda ki niteliği sonsuzlukla susku.” şeklinde başlayan ve ”Aydınlıklara bir kapı açık benim gözlerimden!” dizeleriyle biten Güzellik şiirinden esinlenilerek yapılan Ben Güzelim, kapının sağ kanadının hemen üstünde yer alır.

 

En üst kısımda yer alan üç gölge tüm umudun tamamen terk edildiğini ve lanetliler arasına yakın bir düşüşün kesinliğini ifade eder. Bu grubun bazen çaresiz olarak adlandırılması boşuna değildir.

 

Kapının üst köşeleri taştaki karyatid (sol) ve Ovid metamorfozları (sağ) şeklindedir. Karyatidi ezen kayanın ağırlığı, yaşadığı iç ıstırabı gerçekleştirir, vücudu herhangi bir fiziksel çaba göstermez, asla teslim edemediği bir acıyı ifade eder. Metamorfoz kısmı ise su perisi 
Salmakis‘in bir kısmının hermafrodite aşık olduğu varsayımı ve genç adamı keşfedip, iki vücudun bir olmak için birleşimini gösterir bizlere.

 

Kapının üst-orta merkezinde  düşünen adam yer almaktadır    ve hemen alt sırasında Cehennem   Kapısı’ndaki en görkemli figürlerden   biri olan düşen adam bulunmaktadır. Bu talihsiz insan, Cehennem’de  geçirmesi gereken korkunç  kaderden kaçmaya çalışır ve  sınırdan geçerken geriye doğru  düşmeye başlar. Aşk çemberi ve belirsizlik kapının dış kısımlarında yer alırken kapının sağ ve sol kanatlarından oluşan orta kısım uyanış, umutsuzluk, ölüm, boğulmuş lanet gibi konular; oturan yaşlı adam, Ugolino ve çocukları, Andromeda, cehennemin farklı katlarında cezalandırılan kişiler gibi figürlerden oluşmaktadır.

Figürlerde hissettiğimiz dehşet, acı gibi duygular, mimikler;vücuttaki kasların gerginliği
ile ifade edilmiştir. Her bir kısmı ayrı ayrı incelenmeyi hak eder. Dante cehennem kısmının son satırlarını ” İşte dışarı çıktık, tekrar görmek için yıldızları.” diyerek bitirir.

CEVAP VER

Yorum girişi yapınız.
Adınızı girin