Gece Modu

Söylenti Dergi olarak yeni bir oluşuma imza atıyoruz! Katılmak istersen yukarıdaki resme tıkla; öykü, şiir, deneme, inceleme, çeviri, çizim ve röportajlar ile bize katkı sağla!



Dünyaca ünlü keman virtüözü Farid Farjad, 1938 yılında İran’ın başkenti Tahran’da doğmuştur. 1966 yılında Tahran Müzik Konstervatuarı’nda klasik müzik üzerine master yapmıştır. Bundan sonraki döneminde, Fars Halk Müziği birikimi olan Farjad, Doğu-Batı ilişkilerinin keman üzerinde birleşmesinde önemli bir rol oynamış ve büyük başarılar elde etmiştir.

İran da Pehlevi Hanedanı’nın hüküm sürdüğü yıllarda doğan Farjad, 1979 yılında Humeyni tarafından gerçekleştirilen İran İslam Devrimi öncesi ABD’ye yerleşmiştir. İslam Devrimi sonrası İran da müziğin yasaklanması ve haram ilan edilmesiyle birlikte, pek çok müzisyenle beraber Farjad’ın da ülkeye girmesi yasaklanmıştır. Uzun yıllardır Amerika Birleşik Devletleri’nde yaşayan Farjad, ülkesine duyduğu özlem ve sevgiden ötürü, halen kendisini İranlı olarak tanıtmaktadır.

Bu zamana kadar verdiği röportajlarda annesinin de kendisi gibi müzik ile uğraştığını ve hatta kendisine hamileyken bile kemanını elinden bırakmadığını söyleyen Farjad, müziğe olan ilgisini annesine bağlamaktadır.

İran Müzik Kültürü ile Türk Müzik Kültürü’nü birbirine yakın bulan Farjad, 2011 yılında verdiği bir röportajda Sarı Gelin için “40 yıl önce İran Radyosu’nda çalınmıştı. O zamanlar İran’da yapılan albümlerin içinde de yer almıştı.” demiştir.

Keman çalmaya sekiz yaşındayken başlayan sanatçı, hayatının önemli bir kısmını Tahran Senfoni Orkestrası’nda Başkemancı olarak geçirmiş, orada çalışırken pek çok çalışma yapmış ve müzik eğitimi vermiştir.

Albüm çalışmalarının tamamını ABD’ye yerleştikten sonra yapmaya başlayan Farjad, nağmelerinin hüznünü ülkesinden ayrı düşüşüne bağlamaktadır. Albümlerinin tamamı keman ve piyano birlikteliğinden oluşan Farja’a  ilk albümünden dördüncü albümüne kadar piyanoda Abdi Simidi eşlik etmiştir.  Beşinci albümünün ise düzenleme ve icrasını   eşi Mitra Tavaklidi yapmıştır.

İlk kolektif albümü olan Golha Orkestrası‘nı elli bir yaşındayken 1988 yılında piyasaya sürmüştür. Albümlerine  “An Roozha I” ve “An Roozha II” ile devam etmiştir. Beş serilik albümünün ismi olan “An Roozha” kelimesi Farsça da “O Günler” anlamına gelmektedir ve Farjad, ülkesinin İran İslam Devrimi’nden önceki özgür günlerine olan özlemini albümüne verdiği isimle gözler önüne sermektedir. Albümleri sırasıyla:

  • Golha Orkestrası (1988)
  • An Roozha I (1989)
  • An Roozha II (1989)
  • An Roozha III (1997)
  • An Roozha IV (1997)
  • Golha Orkestrası (1998)
  • An Roozha V (2006)

Albümlerinde “Sarı Gelin” ve “Ayrılık” gibi Türk eserlerine de yer veren ve  kültürlerimizi yakın bulan Farjad, en çok Türkiye tarafından sahiplenildiğini ve bunun kendisi için çok önemli olduğunu pek çok konuşmasında belirtmiştir. Türklere olan sevgisinde Atatürk’e de yer veren Farjad, bir röportajında Atatürk  hakkında  O çok büyük bir adam. Atatürk, sizin ülkeniz için en büyük şans. Türkiye ve İran arasında önemli tarihsel bağlar var. Umarım bir gün biz de Atatürk gibi bir lidere sahip oluruz. Türkiye’ye geldiğimde bir şeyden çok etkilendim: Her yerde Atatürk’ün resmi ve heykelleri var. Bu gerçekten çok güzel bir şey. O insana çok büyük bir saygı duyuyorum. Türk insanına, Türk milletine, geleceğe dair yaptığı şeylerle… Gerçekten bu konuda çok şanslısınız. Ümit ediyorum ki o resimler, o heykeller hep kalır. Umarım bundan sonra her şey Türkiye için daha da güzel olur.” demiştir.

 Dinlemek isteyenler için  https://open.spotify.com/user/yuqht4vzkpocqwrzlh0ox8rzy/playlist/4kjagdVir5W5VCwhvuOUzo?si=bm67OHH1TxWu1dYZ8ix-wQ

 

CEVAP VER

Yorum girişi yapınız.
Adınızı girin