Gece Modu

Gustave Moreau, ünlü Fransız sembolist ressamdır. Eserlerinde kendine has bir havası olduğu oldukça kolay anlaşılır. Daha çok mitolojik kişileri, pagan sembollerini, dini kişileri ve olayları, kadın figürlerini sembolist bir biçimde resmetmiştir. İnsanlığın dürtülerini, birden farklı karakterleri vurgulamıştır. Resimlerinde çoğunlukla bir alt metin, bir hikaye vardır ve bunu en güzel, en havalı şekilde yansıtmıştır, her detaya önem göstererek biraz da kasvetli fakat çok kaliteli eserler bırakmıştır geride.

Bu yazıda bahsedeceğim eserinin adı, Türkçeye çevirmek gerekirse, “Görüntü” orijinal adı ise, Fransızca olarak “L’Apparition” ya da, İngilizce adı, “The Apparition”.

Resimde dans eden gösterişli kadın, Prenses Salome oluyor. Moreau onu değerli taşlarla, mücevherlerle dolu kutsal emanetlerin saklandığı bir sandık gibi çizdiğini söylemiştir. Detaylara bakılırsa gerçekten de resmin en gösterişli kişisi odur. Salome Herod II ve Herodias’ın kızıdır. Herod Antipas’ın doğum gününde dans etmesi istenmiştir. Ve çok güzel dans edip herkesi memnun ettiği için, daha sonra istediği bir dileğin gerçekleşeceği söylenmiştir.

Salom’un isteği ise, eliyle işaret ettiği ve etrafında bir ışık hüzmesi olan, Yahya’dır. Hristiyanlıkta Vaftizci Yahya olarak tanınır, aziz kabul edilir hatta İsa’nın kuzeni olduğu da iddia edilir. İsa’yı vaftiz eden kişidir. İsrailoğullarının hükümdarı Herod Agrippa kardeşinin kızı ile evlenmek istiyordu fakat Yahya buna izin vermedi çünkü İncil’de yeğen ile evlenmek kesinlikle yasaklanmıştı. Daha sonra kızın annesinin isteği üzerine, Yahya’nın başı kesilmiştir. Detaylı bakıldığında Yahya Salome’ye oldukça endişeli bakıyordur, bu da ressamın karakterlere ve onların yansıttıkları hisse ne kadar önem verdiğini, bunu bakan kişiye ne kadar anlatmak istediğinin bir göstergesidir.

Salome, dansının karşılığında Yahya’nın başını istemiştir. Bu istek biraz da annesi Herodias’ın kışkırtması sebebiyle olmuştur. Geçmişte, Yahya Herodias’ı Herod ile olan gayrimeşru evliliği sebebiyle kınamıştır, bu yüzden Herodias Yahya’nın başını istemiştir ve Salome bu isteği yerine getirmiştir. Bir eliyle işaret ettiği Yahya’nın başı, isteğinin ne olduğunu açıkça gösteriyor. Ve tüm bunlar bize arkada bekleyen celladın sebebini açıklıyor.

Detayların Moreau için ne kadar önemli olduğu bu resimde açıkça anlaşılıyor. Bu resmin Moreau’nun en önemli eserlerinden biri olduğuna şaşırmamalı. Bakışlar Moreau için her zaman önemli bir detay olmuştur. Salome’un başını öne eğip Yahya’ya alttan bakması, belki de bize Salome’un isteğinin annesi tarafından zorlandığını anlatmak içindir. Yahya’nın başınınsa yeni kesilmiş olduğu akan ve yerde birikmiş olan kanlardan anlaşılıyor. Arkada bulunan çalgıcı ise, bunun bir doğum günü olduğunu belirtmek için konulmuş olmalı. Arkada oturanlar ise annesi Herodias ve Herod Antipas’tır. Herodias direkt olarak, istediği Yahya’nın başına bakarken Herod Antipas başını öne eğmiş gibi gözükmektedir. Resmin ana karakteri Salome’dur. Bu resmin Salome tarafından hayal edilmiş bir durum ya da odada bulunan herkesin ortak bir halüsinasyonu olup olmadığı konusunda fikir ayrılığı vardır. Her ne olursa olsun, çok ince detaylarla süslenmiş ve bir fikri anlatırken güzellikten asla ödün verilmemiş, o dönemin zevklerini, renklerini oldukça iyi yansıtan bir resimdir, ve hak ettiği gibi ünlü bir eserdir. Sulu boya ile yapılmış bu resim 1874 ile 1876 yılları arasında çizilmiştir, yüksekliği 106 cm, genişliği 72,2 cm olan resim Paris’te, Musee d’Orsay’de bulunmaktadır.

CEVAP VER

Yorum girişi yapınız.
Adınızı girin