Gece Modu

Söylenti Dergi olarak yeni bir oluşuma imza atıyoruz! Katılmak istersen yukarıdaki resme tıkla; öykü, şiir, deneme, inceleme, çeviri, çizim ve röportajlar ile bize katkı sağla!



Şiiri, ” dramım, açmazım, kurtuluşum, batağım, sevgilim, gözaltım ve kendi kendimi hiçlemeyi bilişim” ya da ” Güneşten yırtılan caz, kanaldan akan gökyüzü” gibi ifadelerle tanımlıyor kendisi. Biz de onun şiirlerinden kadına verdiği değere bakacağız.

Annesinden başlar Süreya’ nın dramı küçük yaşta annesini kaybeder.Doğan Hızlan şairin hayatının şiire yansımasını şöyle özetler :” Bir şairin biyografisi şiirinin bir bakıma şehridir, dipnotudur.” Bunun üzerine hayatına yön veren olay annesinin ölümüdür ve kadınlara verdiği değeri şöyle açıklar :
“Ama kadınlar, Tanrım,
öyle sevdim ki onları,
gelecek sefer
Dünya’ ya
kadın olarak gelirsem,
eşcinsel olurum.”

Kadın, Cemal Süreya için doğurganlık, sonsuzluk ifade eder:
” Hadi sevgilim, bir yudum süt koy yuvaya.” ( s.87)
Kendisi de şiirlerindeki his ve imgeleri fark eder: ” Erotik bir şiirdir benimki. Sanırım en belirgin özelliği budur.” Kadını doğurgan özellikle düşünürken bedenini hariç tutamayan bir şair vardır karşımızda :
” Ne güzel konuşur sokak satıcıları
Fötr şapkalarıyla ne kalabalıktırlar
Ve çiçekçi kızların göğüsleri
Daha suçsuzdur kırlangıç yumurtasından.”
(s.98)
Kadın beyazdır; kadın masumdur ve suçsuzdur.
Yine Doğan Hızlan ,Cemal Süreya’nın şiirlerinde aşk isyanla birleşir, der.
Yalnızca aşk ve erotizm değil çektikleri sıkıntıları da yumuşak bir dille anlatır:
” … Karanlıkta bir yanları örtük bir yanları üryan
Kocaman gözleriyle oy anam bu kadar dokunaklı
Kimler ürkütmüş acaba bu kadar kadını.
… Bir gün sizin de yolunuz düşerse memlekete
Siz de görürsünüz bunları kadınlarda
Ödevleri yenilmek olan hep
Bıçakla kemik arasında
Susmakla ağlamak arasında
Yenilmek
Kadınlar..”
( Üstü Kalsın: s.26)

Hem İstanbul ‘un içinde şehirli kadın profilini çizer hem de Anadolu kadınının dayanıklı yapısını. Aşk hayatının da hep inişli çıkışlı olduğunu bildiğimiz Cemal Süreya ikinci evliliğinden sonra ” bayan en nihayet” dediği Birsen Sağan’la beraber olur.
Şiirlerinde bu sefer kadınına duyduğu aşkı anlatır:
” Yalnız aşkı vardır aşkı olanın
Ve kaybetmek daha güç bulamamaktan
Sen yüzüne sürgün olduğum kadın
Kardeşim olan gözlerini unutmadım
Çocuğum olan alnını, sevgilim olan ağzını
Dostum olan ellerini unutmadım.
( Üstü Kalsın: s.31)
Sevdiği kadının aynı zamanda sessiz duruşunu da istemez: ” Razı olmak hiçbir sessizliğe
Biliyorsun seni seviyorum
Pencereden bakmayı
Öğreteceğim sana.” (s.105)

Ve en lirik dizesiyle bitiriyoruz şairin :
” Annem çok küçükken öldü
Beni öp sonra doğur beni “
( Sevda Sözleri: s.
84)

CEVAP VER

Yorum girişi yapınız.
Adınızı girin